• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Gdy łamane są prawa pacjenta:

  • Pacjent ma prawo powiadomić o takim przypadku bezpośredniego przełożonego lekarza (ordynatora oddziału, dyrektora szpitala, kierownika przychodni), a także samorząd lekarski.
  • Zawiadomić Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, bezpłatna ogólnopolska infolinia – (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 21.00): 800 190 590.
  • W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można  zwrócić się do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

       W Świętokrzyskim Oddziale Wojewódzkim NFZ została utworzona Sekcja Skarg i Wniosków
       Telefon:    41 36 46 288
       Przyjęcia interesantów w sprawie skarg i wniosków od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00 (budynek seminarium, pokój nr 2)

Zadania rzecznika praw pacjenta

  • czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta,
  • wskazywanie trybu skargowego w przypadku naruszenia praw pacjenta,
  • przyjmowanie skarg od pacjentów na działalność świadczeniodawców z którymi NFZ podpisał kontrakty na wykonywanie świadczeń medycznych,
  • podejmowanie działań interwencyjnych u świadczeniodawców w sytuacjach tego wymagających związanych z realizacją praw pacjenta,
  • udzielanie odpowiedzi na pytania i skargi pacjentów,
  • analiza skarg i wniosków kierowanych przez pacjentów do NFZ,
  • stały monitoring realizacji praw pacjenta,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta,
  • szybkie reagowanie na potrzeby pacjenta poprzez pomoc udzieloną pacjentowi,
  • prowadzenie działalności w oparciu o obowiązujące przepisy wynikające z Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
  • wprowadzenie Karty Praw i Obowiązków Pacjenta w każdej placówce ochrony zdrowia pracującej w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia,
  • monitoring poziomu satysfakcji pacjenta

Kompetencje rzecznika praw pacjenta

  • współpraca ze świadczeniodawcami w zakresie przestrzegania praw pacjenta,
  • współpraca z organizacjami skupiającymi pacjentów z terenu działania oddziału NFZ,
  • współpraca z organami założycielskimi jednostek ochrony zdrowia w zakresie realizacji praw pacjenta,
  • współpraca z Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Lekarskich,
  • współpraca z Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej w Izbach Pielęgniarskich,
  • współpraca z Pełnomocnikiem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej ds. kontaktów ze Stowarzyszeniami działającymi na rzecz praw pacjenta,
  • podejmowanie działań interwencyjnych u świadczeniodawców w sytuacjach tego wymagających,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi i rządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta,
  • współpraca z masmediami,
  • wnioskowanie do oddziału NFZ o zerwanie kontraktu ze świadczeniodawcami w związku z rażącym naruszaniem praw pacjenta.